2009-11-09

veckans mat - 46

Måndag: Pasta och färssås
Kommentar: Puttrade i lite vegobacon för att få en lite mer rökig smak på såsen. Det fugerade hyfsat, blev inte dåligt men inte heller något smak sensation.

Tisdag: Potatis och linsbiffar.
Kommentar: Ibland är det trevligt att ha i frysen. Linsbiffarna är supergoda och när jag väl gör dem brukar det bli en hel del som hamnar i frysen. Receptet kommer från boken Gott och Grönt. Jag tror att det är de hackade jordnötterna som gör det. Någon gång har jag även fyllt biffarna med ädelost. Det blev så gott att jag nästan trillade av stolen.

Onsdag: Linssoppa
Kommentar: Gröna linser och tomatkross, lite citron och du har en helt underbar soppa.

Torsdag: Vegobullar och linssoppa
Kommentar: Plockade fram några bullar ur frysen och värmde tillsammans med linssoppan.

Fredag: Potatismos och vegobullar
Kommentar: Pappa gjorde ett supersmarrigt potatismos. Potatisarna kokades i mjölk och jag tror att han blandade i creme fraiche oxå om jag inte minns helt fel. Chokladfondu med annanas till efterrätt.

Lördag: Ostfondu
Kommentar: Middag med familjen så jag lagade inte den här maten heller. Men det var helt supergott. Jag har aldrig tidigare ätit ostfondu och om en bortser från att det inte är den nyttigaste maten så kommer jag helt klart att äta det igen. För mmm så gott det var. Till efterrätt blåbärspaj med kokostäcke. Mmmm gott gott gott.

Söndag: Pytt i panna
Kommentar: Blandade den färdiga quornpytten med färsk potatis, squash och morötter. Till det en kantarellsås. Såå himla gott. Svamp är en av de bästa smakförhöjarna.

Inga kommentarer: