2009-02-02

Hopplös bostadssituation

Beslut måste fattas.

Vi har helt enkelt inte råd att bo kvar i vår fina sprillans nya lägga. I alla fall så länge jag inte har någon som helst inkomst .Det går ju inte att ringa till bostadsbolaget och fråga om de kan vänta med hyran någon månad tills vi vet. Så nu är vi ute på jakt.

Jag ska kolla upp allt innan vi bestämmer oss. Kan det vara så att det är billigare att bo i ett hus? Om vi hittar ett billigt. Eller är det billigare att köpa bostadsrätt? Jag vill ha alla alternativen klara för mig innan jag ger mig i kast med det ena eller det andra.

Har hittat ett väldigt billigt men inte så snyggt hus på Backen här i stan. Det ligger inte så långt från oss nu. Sedan har vi kollat in lite bostadsrätter. Nu så vill jag bara veta hur mycket pengar det kommer att gå varje månad så att vi kan göra någon slags kalkyl och se vad som är värt det. Bo i en liten 2:a eller ta ett lån.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch, jag skrev en lång kommentar igår och den försvann visst :(

Jag skrev om att man kanske inte alltid vinner så mycket på att köpa en lägenhet. Min har en ganska låg hyra, men lägger man sen på lånet så blir det ju samma som för en liknande hyresrätt och i en sån slipper man stå för kyl/frys osv. Fördelen för mig var att jag kunde surfa runt och titta på den innan jag köpte eller ens gick för att se den. Då hinner man tänka efter mer. På Skebo får man inte se mer än en ritning på lägenheterna de har. Men om ni hittar ett billigt hus kan det förstås finnas andra fördelar för er. Hoppas det ordnar sig. Bäst vore förstås att du äntligen skulle få det där jobbet du väntat på så länge...

Kram!

Anonym sa...

Håller med Ingrid! Det verkar vara enklare och billigare med hyres, även om jag inte kan påstå att jag har nån koll på det ekonomiska. Fördelen med bostadrätt och hus är väl att man kan fundera och välja på ett annat sätt men det kan ju dyka upp en del oförutsedda utgifter också. Har fortfarande färskt i minnet när min kyl slutade funka och det inte tog mycket mer än en dygn för Bostaden att byta den + de andra vitvarorna eftersom det verkade bäst så. Tänk om jag hade behövt fixa det själv? Huvva!

Eftersom jag vet att du oroat dig en del för utgifter för bilen kanske det verkar bäst att inte skaffa en sak till som plötsligt kan behöva lagas för dyra pengar?

ellapix sa...

Jo det låter verkligen urdumt att undersöka om det kan vara värt det att ta ett lån. Jag tycker inte själv att det är den bästa lösningen. Jag gillar inte att sitta ovetandes över min ekonomiska sits så att säga. Men jag vill ha alla kort på bordet så att jag kan välja. Jag gillar att undersöka och göra det ordentligt. Kanske för att jag är arbetslös...

Anonym sa...

Nä, det är en bra egenskap då man står inför större frågor i livet. Klart ni ska kolla upp vilka vägar ni kan välja att gå. Jag tog ju lån och var arbetslös! Jag hade dock en del på banken som säkerhet och sen blir ju själva lägenheten det också. Men det var och är lite pirrigt. Det värsta som kan hända är väl att jag måste sälja och flytta till något billigare. Det skulle säkert gå bra det med, så varför oroa sig! ;)