2007-11-03

Vem går och vem blir kvar?

En kollega till mig berättade en intressant iakttagelse hon gjort. Först och främst måste jag förklara att jag jobbar inom vården. Hon berättade i alla fall att det mycket oftare var så att män stannade hos sina fruar om de blir allvarligt sjuka. Kvinnor med sjuka män skiljer sig i större utsträckning enligt min kollega. Det här var hennes egen lilla privata forskning utifrån de ställen hon jobbat på.

Så fort hon sagt det så började det att snurra i huvudet på mig och jag har inte riktigt kunna släppa tanken. För när jag för ett tag sedan pratade om hur livet kunde ta den vändningen så kände jag genast att min tanke var "Men hur kan en orka med att fortsätta leva med någon som inte längre är sig själv eller så sjuk att en måste vara sköterska" De jag pratade med, två killar, tyckte däremot att det var självklart och vackert med personer som tog hand om varandra tills döden skiljer dem åt. Visst jag kan inte sticka understolen med att jag tycker att det är vackert. Men ska jag göra det måste jag ha levt med den här personen länge, tror jag., eller det är en väldigt svår fråga.

För jag kan tänka mig att det som ligger bakom inte alltid är så enkelt. Som kvinna har hon kanske under hela äktenskapet vårdat sin partner, skött markservicen och hållit honom vid gott mod. Då kanske det blir droppen som får bägaren att rinna över. Medan en man kanske känner att han äntligen kan betala tillbaka lite. Ja nu spånar jag hej vilt, som vanligt.

Men jag kan inte låta bli att låta hjärnan fundera vidare kring detta.

Inga kommentarer: