2009-03-28

Fostran del två

Funderar fortfarande över det där med fostran.

För i ärlighetens namn måste jag säga att jag stör mig mer på inkonsekventa hundägare eller ouppfostrade hundar. Vilket ju är helt naturligt.

Kan bara ta ett litet exempel från gårdagen. (har skrivit om det på Pep & tanterna)

Jag är ute för att pinka Peppen och möter då Brutus, som är en liten och skraj hund. Han vill inte gärna hälsa på andra hundar och skäller alltid när vi möter honom. Han är ganska lik minEllabus. Eftersom jag vet hur jobbigt det är så låter jag självklart inte Pep gå fram och hälsa utan han gör lekinviter och visar sig snäll på lagomt avstånd så att Brutus får känna sig lite lugn. Men det blir ändå för mycket och Brutus blir stressad och måste skita ur sig lite stress. Märkligt beteende btw. Jag och Pep går vidare mot dörren. På insidan står en stor hund, okopplad. Det visar sig vara en 10 månaders BC hane. Lika bra att släppa fram Pep så att de får hälsa annars kommer det att bli jobbigt, är min tanke. Sagt och gjort, båda tycker det är skitkul. Men så får BCn syn på Brutus som står lite längre bort och tycker att livet är jobbigt. Jag säger åt BC ägaren att Brutus är rädd. Han lyssnar inte på det örat utan tycker bara att det är konstigt att Brutus urinerar i ren fasa. Han bryr sig inte det minsta eller förstår inte kanske.

Sånt gör mig galen. En ska inte skaffa sig hund om en inte förstår sig på dem. Någon slags grundförståelse måste en ju ha. Hade jag haft tanterna med mig i den situationen så hade jag skällt ut honom. Jag vill inte utsätta Ella för andra hundar som kommer framrusande runt vårat hus. Det ska vara hennes tryggazon.

Jag kan göra listan oändligt lång när det gäller hundfostran. Men jag måste bara nämna en sak till och det är den typen av människor som låter hunden bestämma när var och hur den ska gå på promenad. Jag ser rött när jag möter dem. Tänk er in i situationen. Vi kommer gående, 30 meter framför oss stannar en hund och tittar på hur vi kommer närmare och närmare. Den vill inte gå. Ägaren accepterar detta, humpf. Så fort vi har passerat så försöker hunden nosa mina hundar i rumpan. Morrr. En vacker dag kommer jag att vända mig om och skälla ut den stackars okunnige hundägaren. En gör inte så! Det är ouppfostrat/oartigt/helt fel att smyga på flickor bakifrån!

Så nu har jag spytt lite galla över den ouppfostrade hunden med. Tänk att det kan finnas så många trots att det finns utbildning för hundägare. Det är skrämmande!

Inga kommentarer: