2008-02-21

Mansfälla

Det pratas mycket om att vissa saker är kvinnofällor, att vi som kvinnor fastnar i fack som inte är bra för oss. Det tänker jag inte diskutera för det är självklart att det är så. Men varför har vi en sånda förkärlek att prata om kvinnofällor och därmed helt glömma bort mansfällorna. Jag tror knappt att jag hört ordet mansfälla i något sammanhang. Det är väldigt märligt tycker jag, för männen borde ju ha minst lika många fällor som vi kvinnor.

  1. Att missa den första viktiga tiden med barnen
  2. Att vara huvudförsörjare för familjen
  3. Att jobba mycket och missa familjeliv
  4. Att vara matcho eller på ett visst sätt för att passa in

Det här är bara några av de "fällor" jag kommer på så här på rak arm just nu. Men det finns säkert en hel del fler. Frågan jag ställer mig är; varför pratar vi bara om kvinnofällor? Jag personligen gillar inte dessa fällor om kommer inte att prata om dem i positiva ordalag men det är spännande att när det kommer till mansfällorna så använder vi helt enkelt andra ord. Begrepp som "att leva upp till mansrollen", kanske till och med att "ta sitt ansvar" dvs det är ganska positiva begrepp som används. Jämför då detta med ordet "kvinnofälla" som låter helt negativt och nästan farligt.

Fram för mer diskussioner om mansfällor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Förmodligen beror avsaknaden av mansfällor på att vi kvinnor är dåliga på att gillra de medans männen har tränat i tusentals år på att gillra kvinnofällor och förtrycka oss.

Endast på barnområden och i gemensamma krafter med socialtjänster har vi lyckats trycka tillbaka männen
på ett område. Det måste exploateras varsamt men effektivt så att det inte slår tillbaka på oss.

/Feminist javisst