2009-05-22

Två saker

Det finns få saker som gör mig så glad som att vänner vill komma och hälsa på. Ibland känns det som att jag jobbar i motvind men så helt plötsligt så lossnar det och jag blir så glad att jag spontandansar. Jag har ett stort behov av att sitta ned och prata, och då inte bara om vardagsgrejer utan sånt som är viktigt. Sånt som ligger nära, sånt som en pratar med sina närmaste om. Sånt som det kanske inte går att prata om när det är mer än fyra eller ibland kanske bara två i rummet. Det saknar jag enormt. Men nu så kanske det löser sig i alla fall.


Nu över till något helt annat. Såg på tv igår Niklas mat eller var det heter. Jag blir så glad när det äntligen handlar om vegetarisk mat på tv. Det är inte ofta utan det är kött kött och åter kött. Jublel i busken ett helt program ägnat åt bara vegetariskmatlagning. Det som stör mig är att de måste förlara att vegetarisk matlagningen inte innehåller fisk eller kött. Alltså det är ju självklart. Äter en fisk så är en inte vegetarian! Jag har sagt det förr och kommer att säga det igen. Att säga att en är vegetarian och samtidigt äta fisk är som att säga att en är vänsterpartist men rösta på moderaterna. Det går liksom inte ihop. Plus att det förstör. Det har hänt mer än en gång att andra människor tagit för givet att jag ätit fisk för att jag är vegetarian, men hallå! Senast det hände var det Isäntä som råkade ut för det. Det var någon middag på jobbet och han förklarade att han var vegetarian och mer borde inte behövas, men så kommer dessa fiskotarianer och förstör. För så klart blev han serverad fisk. När han påpekade att det ju var fisk och att han var vegetarian så sa personen bara "men jag trodde att alla vegetarianer åt fisk" Hallå! De som äter fisk är inte vegetarianer! De äter kött! Att vara veg innebär att avstå kött, alla typer av kött. Bortsett från fruktkött då... Isäntä fick nöja sig med salladen från buffebordet.

Det jag vill komma till är att hade inte dessa så kallade vegetarianer funnit så hade inte Mat Niklas behövd förklara att den vegetariska kosten inte omfattar fisk och kött. Det hade varit helt självklart.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Hm, känner ett litet behov av att försvara mig här. Jag är vad du kallar fiskotarian (dessutom snudd på vegan vad gäller mjölkprodukter), men dels visste inte jag att det ordet fanns och dels skulle ingen människa fatta vad det innebar. De flesta förstår ju, mycket riktigt, inte ens vad en vegetarian är. Jag har fått ägna mycket tid till att förklara mina matvanor till gud och alla människor. Enklast är att säga att jag är vegetarian MEN att jag äter fisk. Då förstår de flesta min meny. Fast jag märker att förvånande många av de köttätare jag möter fattar inte ens det. "Jamen korv äter du väl?"

När jag sedan behöver säga att jag ogärna äter mjölkprodukter (och Daniel blir sjuk av dem) kan många inte begripa nånting, för så mycket mat innehåller t ex grädde eller crème fraiche. "Hur gör man då? Vad ska man ha istället?"

Jag känner dock att jag vill protestera mot det du säger, att det är sådana som jag som fördärvar för "riktiga" vegetarianer. Jag tror alltid man måste vara extra tydlig när man förklarar för andra. Oavsett om man är "äkta" eller "oäkta" vegetarian. Så länge man är i minoritet måste man vara beredd på att förklara - eller gå hungrig.

ellapix sa...

Det må vara så, i andra städer än Umeå. Jag har levt ett så fint liv där. För där fattar alla att vegetarian inte innebär att äta fisk eller kött. Där är den kulturen så stark att inga förklaringar behövs. Jag har aldrig blivit ifrågasatt eller behövt diskutera, har någon köpt färskost med gelatin har jag bara påpekat att jag inte äter den och varför ifall någon undrat och då har de försökt undvika gelatin nästa gång.

Men nu när vi bor där vi bor så är det många som säger saker som att "jag trodde alla vegetarianer åt fisk" eller liknande. Det gör mig så frustrerad för som sagt ingen vegetarian äter fisk. Varför inte bara säga att jag äter inte rött kött och mjökprodukter. Det skulle jag tycka vara tusen gånger lättare. I och för sig skulle de kanske fråga om du äter fågel men då är det ju bara att säga nej.

Fiskoterian var mitt eget påhittade ord och jag tror inte ens att jag skulle förstå det imorgon. *ler*

Ingrid sa...

Jag kan ju bara jämföra med Skellefteå, eftersom jag bara levt som "vegetarian-fiskoterian-vegan" här :) Men jag höll på att bli galen på min förra arbetsplats då det alltid var någon som ifrågasatte min matlåda. En kvinna behövde liksom godkänna den för sig själv: "Det där såg ju riktigt gott ut!" Hon är en go' människa, men det där höll på att göra mig skogstokig. Ville bara skrika att hon skulle låta mig äta ifred.

Många kan bara inte fatta varför man inte äter kött: "Det som är så gott". Tycker DOM ja! Fisken för mig har blivit en livlina. Jag kan säga att jag äter fisk så blir det lättare för folk. Då håller de käft :)

En gång var jag så arg att jag kunnat koka inifrån. Det var då jag var på Stekhus Vegas här i stan. De hade lunchservering och vi var ett större gäng tjejer som skulle äta. Eftersom jag äter fisk var jag inte orolig, men servitrisen sa att de inte hade fisk den dagen. Hon visade ingen som helst förståelse - eller var serviceminded - för jag fick snopen resa mig upp och gå. Hon kunde inte erbjuda mig någonting alls och var inte ens intresserad av att hjälpa mig. Det som gjorde mig mest illa var att de andra stannade kvar. Jag fick gå ensam. Efteråt har jag hört att de funderade på att följa med, men hade beställt osv. För mig fanns det bara en sak. Jag hade följt med någon annan som hamnat i min situation. Nu gick jag ensam till Glädjekällan och åt en vegetarisk sallad. Och jag behöver kanske inte nämna att jag aldrig kommer sätta min fot på Vegas igen.

Alltså är det bara fortsätta förklara för folk vad man står för. Kanske de fattar till slut? :)

Kram!

ellapix sa...

Ja det är en ständig kamp och usch vilka taskiga vänner. Jag hade nog sagt upp bekantskapen. För som du säger, hade jag följt med någon som inte hittade något de kunde äta så skulle vi självklart gå vidare. Oavsett om jag beställt eller inte...

Det hade nästan varit bättre om jag beställt så att det verkligen blev ett statement.

Sofia sa...

Jag kan bara hålla med i fisk-frustrationen. När jag började som vegetarian trodde jag att det var helt självklart att vegetarian betydde VARKEN kött eller fisk/skaldjur men där högg man i sten. Jag inte minst fått säga nej till ett antal mackor med Skagenröra (vegetariska mackor är tydligen väldigt svårt om det inte ska vara en minimal ostfralla)...